dimarts, 14 de febrer del 2012

Mapa de jaciments Uluzzians

L'Uluzzià és una indústria del paleolític mitjà-superior que es troba gairebé exclusivament a la península italiana. En vermell: jaciments de més de 42.000 anys. En taronja: jaciments d'entre 38.000 i 42.000 anys. En beix: jaciments d'entre 30.000 i 38.000 anys.



Els jaciments trobats amb aquesta indústria són relativament escassos tal com es pot observar al mapa, i es concentren principament a l'Itàlia meridional. També n'hi ha un a Fumane, una cova que queda al nord-est de la península italiana, i potser més interessant, un altre al Peloponès, a Grècia. Aquest últim és el més antic de tots, i ens podria estar indicant que els fabricants d'aquesta indústria es van expandir des de Turquia cap a Grècia i finalment van arribar a Itàlia del sud.

Tot plegat té força sentit, ara bé, el que no sabem és quina cara feien els inventors d'aquesta indústria: eren neandertals o humans moderns? Hi ha hagut molta discussió al respecte i els antropòlegs no s'aclareixen. Unes dents trobades a la Grotta del Cavallo suggerien que podrien ser humans moderns, però no és massa fiable. D'altra banda, la velocitat i direcció de l'expansió correspondrien millor a moviments d'humans moderns en direcció al continent europeu des de l'orient mitjà, però també podria ser una expansió neandertal, per què no?

5 comentaris:

  1. Qué vacío en comparación con los otros. :)

    ... "els fabricants d'aquesta indústria es van expandir des de Turquia cap a Grècia i finalment van arribar a Itàlia del sud."

    Este yacimiento del Peloponeso es prácticamente contemporáneo con Musteriense en Tesalia y Épiro. Resulta un poco difícil relacionalo con Turquía o Asia salvo por mar. Pero lo mismo vale casi para la migración a Italia, ya que en Montenegro mismo tenemos Musteriense en esa época.

    La aparición del Uluzziense en Pelolponeso (lo has puesto en Esparta pero en realidad es en la Argólida, un poco más al NE) coincide con el "auriñacoide" de Bulgaria, que quizá sea la influencia fundacional. Cabe imaginar que el Uluzziense fuera una cultura muy costera a juzgar por la localización de la mayoría de los yacimientos, y por ello quizá mucha información se haya perdido bajo el mar.

    ResponElimina
  2. "La aparición del Uluzziense en Pelolponeso (lo has puesto en Esparta pero en realidad es en la Argólida, un poco más al NE) coincide con el "auriñacoide" de Bulgaria, que quizá sea la influencia fundacional. Cabe imaginar que el Uluzziense fuera una cultura muy costera a juzgar por la localización de la mayoría de los yacimientos, y por ello quizá mucha información se haya perdido bajo el mar."

    Es una pena... de todas maneras es bastante posible una migración desde Grecia o Anatolia hasta Italia del sur (en este caso eso significaría que esos humanos utilizaban embarcaciones, casi seguro!) según la edad de los yacimientos. Ahora bien, hay tan pocos, y como dices puede que quede mucho bajo el agua que espera ser descubierto. Con tan pocos yacimientos es casi imposible decir nada al respecto.

    ResponElimina
  3. Te aconsejo que pongas la etiqueta "mapes" a todos estos mapas que haces porque me parecen un recurso muy útil y aprovechable, y para así facilitar su búsqueda.

    ResponElimina
  4. "Te aconsejo que pongas la etiqueta "mapes" a todos estos mapas que haces porque me parecen un recurso muy útil y aprovechable, y para así facilitar su búsqueda."

    Me n'havia oblidat en aquest cas concret, gràcies per recordar-m'ho :)

    ResponElimina
  5. Si, es que tuiteé un enlace a tu etiqueta "mapes" y me fijé que faltaba este. Como decía, un trabajo muy útil y muy bien hecho, gracias.

    ResponElimina