dilluns, 21 de març de 2011

Més belleses nord-africanes: Dar es Soltan 2

Fa poc vam parlar de Dar es Soltan 5, un crani força recent (uns 30-40.000) d'un individu que va viure al Marroc i que tenia una cara una mica... estranya. El número que porta Dar es Soltan 5, darrere el seu nom, és a dir, el 5, ens indica que no estava sol quan el van trobar. I efectivament, després del 5, sempre ve el... 2!! Hi havia un altre sultà marroquí fent companyia al nº 5, i que es va anomenar, per comoditat, Dar es Soltan 2.

La qüestió dels noms és irrellevant a l'hora d'esbrinar l'orígen i filiació de les cares tant misterioses d'aquests sultans de més de 30.000 anys. Aquí hi tenim un parell de gargots del crani:



Com es pot observar a simple vista, el sultà nº 2 mostra afinitats amb els humans moderns. De fet, això és el més normal del món, perquè s'ha trobat associat a la indústria Ateriana -que en principi va ser made in moderns, però que podria tenir un orígen neandertal, o fins i tot, més d'un orígen- les dates es mouen molt, i podríem estar parlant d'un marge d'error de gairebé 100.000 anys, que és com no dir res, si tenim en compte que l'Aterià sol tenir marges d'error molt grans. Fins i tot és possible que l'Aterià no existeixi com a tal, sinó que només sigui un miratge, tant comuns com són al desert.

Modern o no, el sultà nº 2 té uns arcs superciliars una mica més marcats del que seria d'esperar, i que l'acosten al seu company, el sultà nº 5. Encara que n'hi ha molts que diuen que són sàpiens de cap a peus, Trinkaus arrufa el nas i diu que són un cul de sac evolutiu, és a dir, un carreró sense sortida. Que vol dir que, fossin el que fossin, es van extingir sense deixar descendència. Trinkaus opina que potser eren alguna remanescència de heidelbergensis o branca morta, concepte que tant agrada a alguns antropòlegs.

Alguns s'han aventurat a pensar que potser aquests Aterians d'edat desconeguda no es van extingir, sinó que van emigrar. Efectivament, un estudi de l'any 2006 va trobar un 5% de gens "arcaics" o que no s'ajustaven a l'escenari Fora d'Àfrica en africans de l'oest. Seria possible que aquestes belleses hi tinguessin alguna cosa a veure? Però... no haurien de cantar, els genomes dels africans de l'oest, en comparar-los amb els dels neandertals, si eren molt propers als heid...?



I si hi hagués una altra espècie en joc? Però... aquests Aterians d'acord que són una mica xapats, però a mi no em semblen tant cul-de-sac... almenys trobo que se m'assemblen més que els neandertals! Llavors, qui són, i com hi van anar a parar, allà? És més, tenen alguna relació amb els h..., o Jebel Irhoud, o la Senyora X, posats a dir noms?

4 comentaris:

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Modern_primitive.jpg

    ResponElimina
  2. No pot ser! Deu ser un fotomuntatge. O bé es que que té alguna patologia, com en Nikolai Valuev, el boxejador que sobrepassa els 2 metres, o l'Azzo Bassou!
    L'home em sembla força trastocat amb tots aquests tatuatges i la bola de paper que porta al nas, vés a saber si s'ha operat els arcs superciliars per semblar més neandertal o bé se li han inflat :D perquè el nas, el cap i la boca em semblen força moderns.

    ResponElimina
  3. jajajajaja cert, potser és una reacció al·lèrgica a la tinta!!!

    ResponElimina
  4. Per sort, no crec que els arcs superciliars del pobre Dar es Soltan 2 siguin deguts a un excés de tinta o a una sobredosi de camell, vull dir cavall :)

    ResponElimina