dimarts, 23 d’agost del 2011

[Increïble]: Paletí de fusta de 56.000 anys trobat a l'Abric Romaní

I no, no és pas de cap arqueòleg, sinó dels neandertals que hi van habitar fa més de 50.000 anys. La troballa és única, no només al món, sinó també entre les societats del paleolític: no és fins al neolític que comencem a trobar estris semblants.

Aquest descobriment ha deixat el propietari de l'Abric, Eudald Carbonell "de pedra".



A la imatge es pot observar el negatiu deixat pel paletí i restes de fusta carbonitzada (en negre); es creu que l'estri va ser llençant al foc quan estava mig apagat, motiu pel qual no es va carbonitzar del tot. Posteriorment les restes van quedar cobertes d'aigua i molsa que van permetre la seva conservació fins que l'empremta va quedar marcada. A la imatge superior hi ha una recreació de la forma original del paletí feta per un arqueòleg.

La finalitat d'aquest paletí, de 17 cm de llarg x 8 cm a la zona més ampla i 4 cm a la del mànec, probablement no l'arribarem a saber mai. El més probable és que servís per atiar el foc o bé recollir fruits. La fusta probablement era de pi o de sabina.

Quines sorpreses més ens amaga l'Abric Romaní, i com és possible que aquells artesans neandertals de la fusta no tinguessin res a envejar de la gent del neolític? Sigui com sigui, i com diu l'amic Millán: el neandertal tonto, ¡Qué timo!


FONT:

http://www.elmundo.es/elmundo/2011/08/23/ciencia/1314118005.html

4 comentaris:

  1. Espectacular!!!!!!

    Yo creo que no sólo ha dejado de piedra a Eudald Carbonell!!

    Este yacimiento es increíble.

    Parece que eran unos especialistas de la madera, aquí tb se ha documentado la tala de árboles; es muy interesante porque la madera al ser material perecedero no ha dejado muchas huellas, pero a lo mejor si aparecen más evidencias nos volvemos a quedar de piedra!!

    Está claro que los neandertales en ningún caso eran inferiores "intelectualmente" a nosotros,quizás las razones de su extinción habrá que buscarlas en otras causas que no sean en la competencia con los modernos; al menos cuando su población era estable hace unos 50.000 años no creo que nadie pudiera desplazarlos.

    Gracias por la información!!

    Lamentablemente no tengo tiempo para hacer un post ahora, pero en cuanto pueda tb lo comentaré, con un poco más de tranquilidad.

    ResponElimina
  2. Hola David!! :)))

    "Parece que eran unos especialistas de la madera, aquí tb se ha documentado la tala de árboles; es muy interesante porque la madera al ser material perecedero no ha dejado muchas huellas, pero a lo mejor si aparecen más evidencias nos volvemos a quedar de piedra!!"

    Pues sí! Bandejas, "porras" palos para montar las tiendas... han aparecido varias evidencias del uso de madera. Me imagino que entre unos cuantos debían atar el árbol con algo y tirar de él hasta que cayese, aunque también es posible que utilizaran el silex para ir cortando el tronco poco a poco. Luego la corteza del árbol se tenía que pulir y cortar en secciones más finas para obtener estos utensilios, lo que requiere trabajo en equipo, y es un montón de faena!

    "Está claro que los neandertales en ningún caso eran inferiores "intelectualmente" a nosotros,quizás las razones de su extinción habrá que buscarlas en otras causas que no sean en la competencia con los modernos; al menos cuando su población era estable hace unos 50.000 años no creo que nadie pudiera desplazarlos."

    Cuando veo cosas de este estilo no puedo para de preguntarme "¿Cómo?" Como es posible que se extingieran!?!?

    "Lamentablemente no tengo tiempo para hacer un post ahora, pero en cuanto pueda tb lo comentaré, con un poco más de tranquilidad. "

    Vale, estaremos atentos a ello ;)

    ResponElimina
  3. Quina passada!!! Ha estat aquest agost? Ho hauriem pogut veure si hi haguessim participat !!!!!!!

    ResponElimina
  4. Hola Adrià, quan de temps!!!

    Es cert que vas dir que tenies la intenció de participar-hi! Jo crec que sí que va ser fa poc, perquè cada dos per tres es fan troballes, crec que unes 1.000 per campanya o així.

    ResponElimina