dilluns, 30 de gener del 2012

Els neandertals de Vindija podrien no ser-ho tant

Ja és el segon estudi que indica aquesta possibilitat: els neandertals de Vindija de fa 38.000 anys, els quals han servit per reconstruïr el genoma neandertal -especialment les tres dones els ossos de les quals van aparèixer a les portades de les revistes científiques de tot el món- tenen una morfologia que segons els autors d'un nou estudi, presenta masses similituds amb la dels humans moderns com per ser casualitat. L'estudi és el següent (trobat al blog Dienekes):

"Vindija Neandertals as evidence for gene flow from early modern humans.
"

Els autors han analitzat els ossos d'aquests neandertals croates tardans, i han trobat que el crani i la mandíbula mostren trets "progressius" que els diferencien dels neandertals més clàssics. Hi podrien haver diferents explicacions, però els autors es decanten per la que pressuposa interbreeding amb els humans moderns que ja vivien -intermitentment, però hi vivien- a l'orient mitjà des de fa més de 100.000 anys, com ara Skhul i Qafzeh.



Trobo que és una explicació ben plausible. N'hi poden haver d'altres, és clar, però si els HAM ja campaven per allà fa 100.000 anys, i els neandertals d'àrees geogràfiques properes hi mostren més similituds que els d'àrees més allunyades no deu ser pel corrent d'aire. D'altra banda, hi ha un petit problema, i és que els neandertals de Vindija no mostren al seu ADN cap petja d'aquests encreuaments amb humans moderns, per tant, ens preguntem si genètica i morfologia arribaran mai a cap acord, i si l'evolució de les poblacions humanes del pleistocè és molt més complexa del que ens poguem imaginar.

3 comentaris:

  1. Uff, lo que faltaba!! No se, pero si siempre se han considerado neandertales, ¿a que viene esto ahora? La mujer de Tabún también dicen que tiene rasgos modernos que pueden ser fruto de la mezcla. Incluso los sapeins de Skull y Qafzeh han sido consiedrados mucho tiempo híbridos, creo.

    Pues seguro que esto es más complejo de lo que creemos, tanto que nos van a volver locos.

    Pero no deja de ser curioso que siempre la conclusión apunta en la misma dirección, en la obsesión de "desneandertalizar" lo neandertal.

    A ver si alguna vez algún científico interpreta al revés, y nos dice por ejemplo que los sapìens de Skull y Qafzeh, como presentan rasgos arcaicos, son neadertales, pero va a ser que no.

    ResponElimina
  2. Hola David!!

    En efecto, el panorama cada vez es más complejo, no sólo por los neandertales y esos sapiens "antiguos" sino porque en África y Ásia había (sub)especies que tenían aspecto arcaico y moderno a la vez. Es difícil ponerlos en una categoría o en otra, especialmente ahora que el concepto de especie cada vez es más difuso: somos humanos modernos, una especie separada de las demás como neandertales y erectus sólo porque tenemos mentón y la cabeza rendondita, o hay otras opciones?

    El tema de los neandertales progresivos siempre se ha dejado aparcado... pero claro, a lo mejor es porque han retenido mejor las características del antepasado común de sapiens y neandertales? Seria una buena explicación, pero por qué los más "progresivos" son los que vivieron más cerca de los Skhul/Qafzeh en espacio y tiempo? No es mucha casualidad?

    "Pero no deja de ser curioso que siempre la conclusión apunta en la misma dirección, en la obsesión de "desneandertalizar" lo neandertal."

    Lo que pasa es que "neandertal" es un concepto que intenta englobar todas esas poblaciones con un aspecto más o menos determinado que vivieron en Eurasia occidental, pero es posible que los neandertales fueran diversos en ese aspecto y tuvieras diferentes orígenes, más o menos lo mismo que los heidelbergensis, que son un cajón de sastre.

    No sé, es muy complejo y aventurado a la vez hacer hipótesis.

    ResponElimina
  3. >>si l'evolució de les poblacions humanes del pleistocè és molt més complexa del que ens poguem imaginar.

    Siempre lo he pensado :)

    ResponElimina